300 lat Immanuela Kanta: slam filozoficzny w Olsztynie, 24 maja – zapowiedź

maj 21, 2024 | Aktualności

24 maja o godzinie 19.00 w olsztyńskim Muzeum Nowoczesności odbędzie się niezwykłe wydarzenie filozoficzne z okazji 300lecia Immanuela Kanta – światowej sławy filozofa urodzonego w Königsbergu w Prusach Wschodnich.

Berlińskie Towarzystwo Przyjaciół Kanta i Königsberga (FREUNDE KANTS UND KÖNIGSBERGS e.V.) zaprosiło Fundację Sztuka Wolności do wspólnej organizacji slamu filozoficznego wokół Kanta i jego idei, które zrewolucjonizowały myślenie. Czy ten „stary, biały mężczyzna”, który tak niepochlebnie wypowiadał się o kobietach, może być dla nas nadal istotny? W jaki sposób? Czy jego idea wiecznego pokoju pozostaje utopią czy cennym drogowskazem?

Co za ironia, że dawny Königsberg/Kròlewiec – miasto tak znakomitych myślicieli wolności jak Immanuel Kant czy Hannah Arendt – dziś leży na terenie państwa autorytarnego i terrorystycznego! Co zrobić z tym niefortunnym fantem? Odpowiedzi spodziewamy się od 5 osób z Polski, Niemiec i emigracji rosyjskiej w UE, które 24 maja wystąpią w trzech językach na slamie filozoficznym w Olsztynie. Tematy wystąpień są bardzo intrygujące i na wskroś aktualne – od egocentryzmu w moralności, poprzez narcyzm, aż do radykalnego zła i zjednoczenia w miłości Wydarzenie będzie tłumaczone symultanicznie.
Reprezentantami Polski będą Justyna Artym i Michał Biedziuk

Wstęp wolny!
Zapraszamy do wspólnego świętowania wolności, pokoju i krytycznego myślenia!
Zapraszamy do inspirujących rozmów w międzynarodowym gronie z naukowczyniami i naukowcami, którzy postarają się przełożyć Kanta na język zrozumiały dla filozoficznych laikòw.

Na naszej stronie tutaj jest już dostępna krótka foto-relacja z berlińskiej edycji tego wydarzenia, która odbyła się 19 maja w Ballhaus Prinzenallee Berlinie.

Poniżej przedstawiamy sylwetki pięciu osób występujących w slamie.

Przedstawiamy uczestniczkę z Rosji, Annę Vinkelman.

Anna wykładała filozofię w Rosji, jednak w lutym 2022 roku opuściła swój rodzinny kraj, aby móc w pełni korzystać z wolności myśli i słowa. Obecnie w Niderlandach pracuje nad rozprawą doktorską.

To wyjątkowa ironia losu, że miasto rodzinne propagatora wiecznego pokoju Immanuela Kanta – Królewiec – znajduje się dziś na terenie państwa-agresora prowadzącego okrutne wojny. Filozofka Anna Vinkelman poprowadzi nas przez „kategoryczną podróż” w czasie i opowie także o swoich osobistych doświadczeniach.

Zdradzimy, że na scenę zabierze swoją ukulele…

Przedstawiamy uczestnika z Niemiec, dr. Jana Podackera. Jan jest wykładowcą filozofii i twierdzi, iż moralności według Kanta to czysty egocentryzm. W jego wystąpieniu nie zabraknie współczesnych elementów popkultury: co do Immanuela Kanta mają Bękarty Wojny Tarantino? Przekonajcie się sami!

Przedstawiamy uczestniczkę z Olsztyna, której wielu z Was nie trzeba przedstawiać…
Justyna Artym jest pisarką i animatorką kultury, współzałożycielką kolektywu Półkowniczki, a także studentką filozofii. Justyna w swoim wystąpieniu łączy myśli Immanuela Kanta i współczesnej filozofki Marthy Nussbaum. Czy płeć może mieć wpływ na sposób myślenia i postrzegania świata? Co do myśli Kanta wnosi Nussbaum? O tym opowie nam Justyna Artym.

Przedstawiamy uczestniczkę z Iranu reprezentującą Niemcy, Marzieh Nasiri.
Jako kobieta Marzieh w swoim rodzinnym kraju nie cieszyła się pełnią swobód. Będąc reporterką sportową specjalizującą się w piłce nożnej nie miała nawet możliwości wejścia na stadiom piłkarski, aby wykonać swoją pracę reporterki. Obecnie Marzieh mieszka w niemieckim Darmstadt, gdzie pisze rozprawę doktorską z dziedziny filozofii, a także pracuje dla PEN Klubu opiekując się międzynarodowymi stypendystami. Co ma Kant do rewolucji w Iranie? Czy rewolucja przyniosła wyzwolenie, czy inną formę zniewolenia? O tym już w piątek.

Przedstawiamy uczestnika z Polski, Michała Biedziuka. Michał jest związany z Olsztynem i Gdańskiem. Podczas swojego wystąpienia poruszy on niezwykle aktualny temat naszych czasów, jakim jest narcyzm. Dlaczego narcyzm jest jednym z największych zagrożeń dla społeczeństw liberalnych i jak zaradziłby temu Kant?